Patchworkové ozdoby

12. ledna 2010 v 21:21 | Siska |  co se jinam nevešlo

Touto technikou si můžeme udělat spoustu dekorací k různým příležitostem např. věnce, koule, zvonečky, hvězdy nebo velikonoční vajíčka, prostě všechno, na co seženeme základ z polystyrénu.
Máme dvě možnosti - artyčokovou nebo vtlačovanou techniku.

Na vtlačovanou techniku budeme potřebovat odstřižky látek, stužky nebo lemovky, odlamovací nožík, nůž s kulatou špičkou bez zoubků, nůžky, tavící pistoli, tužku a krejčovský metr.
Nejprve si polystyrénový základ rozměříme na díly - vytvoříme si vzor a tužkou si ho vyznačíme. Potom odlamovacím nožíkem ve vyznačeném místě uděláme cca 0,5 cm hluboký zářez. Vystřihneme si látku s cca 1 cm přesahem dle požadovaného vzoru a okraje zastrkáme do připraveného zářezu nožem s kulatou špičkou tak, aby látka byla vypnutá. Tímto způsobem pokryjeme celou plochu polystyrénového základu. Na místa spojů, nebo jen po obvodu,
nalepíme tavnou pistolí ozdobnou stužku nebo lemovku a nahoře uvážeme mašli. Pokud rádi vyšíváte, můžete si vyšít malé vánoční či velikonoční motivy.

Na artyčokovou techniku budeme potřebovat stužky, nebo odstřižky látek, které si upravíme, nůžky, špendlíky, tužku a metr.
Pokud budeme používat odstřižky látek, tak si nejprve připravíme pruh látky cca 5 cm široký, který si přeložíme a zažehlíme tak, aby jsme měli pás široký 2,5 cm, ze kterého si potom nastříháme 5 cm dlouhé dílky (vznikne nám tedy pásek 2,5 x 5 cm). Pokud budeme pracovat se stužkou, nastříháme si pásy o délce dvojnásobku šířky stužky.
Pro ukázku si uděláme kouli, kterou si rozměříme na čtvrtiny nebo lépe na osminy (pro udržení linie), kterou si tužkou vyznačíme.
Na vrcholek si připíchneme buď látkový čtvereček, nebo proužek stužky - aby nám na vrcholu neprosvítal polystyrén pokud budeme chtít artyčok otevřený, pokud budeme chtít vzor uhlazený, můžeme první krok vynechat. U otevřeného artyčoku špendlíky ve špičce nezapícháváme úplně, protože po dokončení tyto špendlíky vytáhneme a dílek nám bude držet pouze skrytými špendlíky ve spodu.

První řadu u uhlazeného vzoru začneme tak, že vezmeme první proužek, který v polovině připíchneme do středu koule (v místě vpichu je špička trojúhelníku) a strany ohneme tak, aby střed - spoj byl ve vyznačené linii a připíchneme (musíme přichytit vždy obě vrstvy stužky) obr. 1-3. Stejným způsobem přichytíme i stužku na protější straně a poté mezi těmito stužkami přichytíme další dvě a máme za sebou první řadu obr. 4-5. Špendlíková hlavička se nám ztratí v záhybu špičky, takže není vidět. Každý trojúhelník přichytíme 3 špendlíky.
Na druhou řadu si vezmeme stužku jiné barvy a přiložíme ji tak, že špička trojúhelníku je v jedné linii s předchozí řadou. Stejným způsobem přišpendlíme trojúhelník nejprve naproti a potom zbylé dva v této řadě obr. 6. Dáváme si pozor na to, aby jsme překryli spodní špendlíky z předchozí řady.
Další řadou už můžeme tvořit vzor podle toho, jak budeme volit pořadí barev stužek.
Třetí řadu tvoříme tak, že špičku trojúhelníku budeme mít mezi dvěma trojúhelníky předešlé řady obr. 7 - dokončená 3 řada. Můžeme pokládat barvy tak, že je střídáme po řadách, nebo po dvou řadách a tím se tvoří vzor.
Čtvrtá řada obr. 8.
Pátá řada obr 9.
Šestá řada obr. 10.
Sedmá řada dokončení vzoru - obr. 11.

Když se dostaneme do poloviny, začneme opět z protějšího vrcholu do místa, kde se obě nazdobené poloviny spojí. Uprostřed přichytíme špendlíkem stužku, která nám spoj překryje a na konci můžeme vytvořit mašličku, nebo očko, na které kouli zavěsíme.

14 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Jitka Benešová Jitka Benešová | Web | 23. června 2010 v 14:48 | Reagovat

to je nádherné!

2 Janča Janča | 29. listopadu 2010 v 20:49 | Reagovat

super dík za radu hned to vyzkouším

3 Janča Janča | 29. listopadu 2010 v 20:50 | Reagovat

ještě jsem to nikdy nikde neviděla

4 Jarka Jarka | Web | 31. října 2011 v 20:05 | Reagovat

Pěkný návod a zajímava barevná kombinace. Pokud chcete vidět i jiné varianty, můžete na www.patchworkbrno.cz

5 suzi suzi | 9. března 2012 v 20:22 | Reagovat

krásny tutoriál

6 Donaldkag Donaldkag | E-mail | Web | 5. září 2017 v 15:00 | Reagovat

Generic Deltasone is used to provide relief for inflamed areas of the body.
<a href=http://rxlist.pw/deltasone/>Generic Deltasone</a>

Generic deltasone online $0.5

7 Monroetiera Monroetiera | E-mail | Web | 5. září 2017 v 17:22 | Reagovat

Generic Deltasone is used to provide relief for inflamed areas of the body.
<a href="http://rxlist.pw/deltasone/">Cheap Deltasone</a>

Cheap deltasone $0.5